torstai 21. marraskuuta 2013

Treenit jatkuvat...

Syksyn aikana on ollut koulutussessioiden osalta tiedossa agitreeniä POKS:in hallilla jatkokurssin merkeissä. Osallistuminen on jäänyt turhan vähiin johtuen osaksi polvivammastani. Harmittaa!
Hyviä ohjaajia on ollut jokaisella kerralla, kun olen päässyt mukaan. Treeneistä on jäänyt Uilon kentän treenien lisäksi sellainen maku, että Moonasta alkaa löytyä potkua. Jatkamme siis ensi talvena pienryhmässä.

Olen syksyn aikana pitänyt muutamia agitreenejä Uilon kentällä sekä lappalaiskoirille että pienemmille koirille (lähinnä shelttejä) - molemmille omat treenit. Tulevana lauantaina pidetään syksyn viimeiset treenit lappalaisille ja Monni mukaan. Minua kiinnostaa agilityn ohjaus, koska se on haastava laji ja siinä oppii jatkuvasti itsekin. Mielestäni tärkeintä ohjaamisessa on se, että oppisi huomioimaan koiran ja ohjaajan yksilönä, eikä kaikille tarjota samoja ratkaisuja. Itse olen lajia muutamia vuosia aktiivisesti harrastanut, en kuitenkaan kilpatasolla. Olen nähnyt erilaisia koulutustapoja, erilaista ohjausta, kisasuorituksia jne. Etenkin tuo koiran huomioiminen on tärkeää, mennään koiran ehdoilla. Kaikki koiruudet eivät ole silmät palaen radalla meneviä sinkoja ja silloin paikallaan ovat lyhytkestoiset ratasuoritukset. Joskus tarvitaan koiran motivoimista ja innostamista lajiin, koska sekin on mahdollista. Tämän olen nähnyt omien koirieni osalta, pikkuhiljaa laji alkaa vetää myös koiraa puoleensa - emäntähän on ollut jo vuosia täpinöissään :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti